אבחון פסיכולוגי

6/10/2015

 

אבחון פסיכולוגי (פסיכו דיאגנוסטי) הינו כלי מקצועי המשמש למטרות שונות וביכולתו לפתוח פתח להבנה והיכרות עמוקה של האדם עם מכלול היותו. האבחון הפסיכולוגי נעשה מתוך מטרות וצרכים שונים, וביכולתו לענות על שאלות רבות. האבחון מעניק תמונה רחבה ביחס לאישיותו של הנבדק. כך נוכל ללמוד אלו תכונות מאפיינות את האדם ומה מייחד ומבדיל אותו מזולתו. לדוגמא, האבחון מגלה עד כמה גבוהה הערכתו העצמית של האדם, ועד כמה גבוהה יכולתו החברתית. בנוסף האבחון נוגע במצבו הרגשי של האדם ומזהה האם הוא שבע רצון מחייו וחש בעל כוחות, או לחילופין מדוכדך, מודאג או מותש.

 

האבחון הפסיכולוגי מתייחס במקביל גם לכישורים האינטלקטואלים של הנבדק, ועונה על שאלות ביחס ליכולתו ללמוד ולהפגין יצירתיות מחשבתית. נבדקות יכולות הקשב והריכוז והיכולת להתמקד במשימה לאורך זמן. קשיים וחסמים בתחומי הלמידה יחשפו באבחון הפסיכולוגי, לצידם של הכשרונות ונקודות החוזק של הנבדק. אולם, כאשר הדגש בפניה לאבחון הוא סביב הנושא הלימודי, מומלץ על עריכת אבחון פסיכו דידקטי.

 

פנייה לאבחון פסיכולוגי מועילה במיוחד במקרים בהם האדם סובל מקשיים ובעיות מתמשכות, ומנסה להבין לעומק את שורשיהם. האבחון יציג תמונה מפורטת של מצוקתו של הפונה ויאיר לו את העינין באור מקצועי ועמוק. כמו כן האבחון יעיל לשם בניית תכנית טיפולית והתאמתה לאופיו וצרכיו של המטופל.  

 

האבחון הפסיכודדיקטי בא לענות באופן מיוחד על שאלות בנוגע ליכולות לימודיות. נושא זה רלוונטי במיוחד אצל ילדים, אך גם מבוגרים רבים שלא אובחנו בילדותם נעזרים בתהליך אבחוני בכדי להיטיב להבין את מצבם, ולהתקדם בעבודה או ברכישת השכלה. קושי בהשתלבות במסגרת גן או ביה"ס בילדות, או קשיים ברכישת הכשרה אקדמאית או מקצועית בבגרות עשויים לנבוע מקיומן של לקויות למידה. במצב זה, על אף היכולת התקינה הישגיו של הילד או המבוגר נמוכים, והוא חווה תסכול וירידה בערכו העצמי. כיום ישנן כלים ושיטות יעילות המסייעות לבעלי לקויות למידה להצליח ולהביא לידי ביטוי את כשרונם, אולם ללא אבחון נכון לא יתרחש טיפול נכון. האבחון הפסיכו דידקטי מביא לזיהוי קשיי למידה או לקויות למידה ובנוסף הפסיכולוג הבודק מכוון וממליץ על המשך דרכי טיפול והתמודדות.  

האבחונים במרכז 'מרחבים' נערכים ע"י פסיכולוגים מומחים ומתחילים בראיון מקדים בו נוגעים בתולדות חייו של הפונה, סיבת הפנייה, והשאלות שמעסיקות אותו כעת. לאחר מכן נערכות שתיים או שלוש פגישות בהן מועברים מבחנים שונים בע"פ ובכתב. בסיום ההעברה הפסיכולוג עורך ניתוח והערכה מעמיקה של הממצאים ולאחר מכן כותב את דוח האבחון. בשלב הבא יפגשו הפונה והפסיכולוג לפגישת משוב בה ימסרו ממצאי האבחון וההמלצות להמשך, ושאלותיו של הפונה יענו באופן בהיר ומפורט.     

 

תועלותיו של האבחון הפסיכולוגי הן רבות ומגוונות. האבחון מסייע לבניית תכנית טיפול עבור הפונה, והממצאים המלמדים על אישיותו ומצבו הנוכחי של האדם מאפשרים התאמת טיפול לצרכיו ונטיות ליבו. כאשר מדובר באבחון פסיכודידקטי יעילותו רבה מאוד בעבודה עם הצוות החינוכי. פעמים רבות אנו מגלים כי ההמלצות הניתנות באבחון והתמונה הרחבה על עולמו הרגשי של הילד מאפשרים לצוות הבנה עמוקה יותר של מצבו וקשייו, ומקדמים דרכי התמודדות חדשות. ההורים גם הם ימצאו באבחון מענה לשאלות המטרידות אותם ביחס לבנם או בתם, ויוכלו להבין את מהות המצוקה והקושי הנוכחיים ואת דרכי הטיפול והסיוע הנכונות.

 

האבחון במרכז 'מרחבים' נערך באווירה תומכת, מתוך הבנה שרק בתנאים נוחים ומקבלים יוכל האדם להתבטא בחופשיות ולאפשר לפסיכולוג להכירו. המחשבה על התועלת שיש באבחון עבור הפונה מדריכה אותנו בעבודתנו ואנו שמים דגש על ההמלצות הניתנות, בכדי שאלו יהיו ישימות, ברורות ומותאמות באופן אישי לפונה ולתמונת חייו, אישיותו, קשייו וכישוריו.

Please reload

רשומות מולצות

התערבות טיפולית בשעת משבר נפשי

March 9, 2019

1/7
Please reload

רשומות אחרונות
Please reload

ארכיון
Please reload