התערבות טיפולית בשעת משבר נפשי

9/3/2019

 

דמיינו לעצמכם שחייה בים. השמש מחממת מעל, הגלים מלטפים את הגוף, חלק מהזמן אתם צפים, או עומדים במים הרדודים, חלק מהזמן מעזים לשחות יותר לעומק, להתנסות בגילויים חדשים. אך מה קורה כשפתאום מגיע גל עצום?! האם ראיתם אותו והייתם מוכנים? האם הוא הגיע בהפתעה? האם השרירים שלכם חזקים מספיק כדי לחתור חזרה אל החוף? האם יש לידכם מישהו שיכול לעזור? האם אתם נכנסים לבהלה או מצליחים לשמור על קור רוח?

 

משבר נפשי מתרחש כשיש פער בין האירוע איתו מתמודדים - הגל, לבין המשאבים שעומדים לרשותנו כדי להתמודד איתו. כל אירוע, המהווה שינוי משמעותי בחיים, יכול להפוך לגל המוציא אותנו משיווי המשקל שלנו - מחלה, קשר זוגי חדש, פרידה, פיטורין וכן הלאה. פעמים רבות נצליח לייצב את עצמנו, בכוחותינו או בעזרת הסביבה. אך פעמים אחרות עלולות להביא, ממש כמו בים, לתחושת סכנה, הצפה, הרגשה שאני עומד/ת לטבוע, ושאין לי איך להיחלץ מהמצב המפחיד הזה.

המשבר הנפשי יכול להתבטא בדרכים שונות - ביטויים פיזיים כגון כאבים, קשיי שינה, קשיי נשימה ועוד; ביטויים רגשיים עשויים לכלול דכדוך, בכי מתמשך, פחד וחרדה, התקפי זעם וכעס ותחושות רבות נוספות כגון חוסר אונים ואשמה; ביטויים התנהגותיים יכללו ירידה בתפקוד בתחומים השונים, לעתים התכנסות והתרחקות מהסובבים ולעתים דווקא התגברות של תלות וצורך אדיר בתמיכת הסביבה; ביטויים קוגניטיביים עשויים לכלול דפוסי חשיבה שליליים - שום דבר לא מצליח לי, אני אפס, העולם שונא אותי... וכן קשיים בריכוז ובמשימות שונות הקשורות לחשיבה.

 

המטרה המרכזית של טיפול בזמן משבר נפשי, או התערבות בשעת משבר, היא החזרה לשיווי משקל, לאיזון כלשהו, בדומה למה שהיה לפני שהקרקע התערערה תחת רגליך. אחד הדברים המפחידים ביותר במצב זה הוא תחושת אובדן השליטה, וההרגשה שכל מה שידעת לפני זה, כל הדרכים בהם התמודדת עם המציאות עד עכשיו לא עובדים יותר. דווקא מסיבה זו, המשבר יכול להוות גם הזדמנות לצמיחה, להכרות מחודשת עם עצמך, ללימוד של דרכי התמודדות חדשות ולפיתוח נקודת מבט חדשה על החיים. אבל איך אפשר בכלל לראות את האופק הזה כשהראש "מתחת למים"?!

 

בשביל זה אספנו צוות שלם שמכיר ומתמחה במצבים מהסוג הזה. בשונה מטיפול "רגיל", בהתערבות בשעת משבר חשוב לנו להתייחס לנקודת הזמן הקריטית שבה פנית, ולהבנה שיש דברים שאפשר וחשוב לעשות בהקדם, כדי להקל על המצוקה המיידית ועל עוצמת החוויה. התמיכה הראשונית, המיידית והאינטנסיבית חשובה ביותר, ומאפשרת מרחב נשימה כדי להתחיל להתקדם לעבר היציאה מהמשבר. בנוסף, נזהה יחד איתך את מוקדי הכח וכן את מקורות התמיכה הזמינים לך כבר עכשיו מעבר לטיפול, נגלה ונלמד אסטרטגיות התמודדות שונות, כלים שיאפשרו הרגעה עצמית וחזרה לשיווי משקל ותפקוד.

 

גם אם כרגע זה נשמע כמעט כמו מדע בדיוני, היציאה מהמשבר יכולה להיות חוויה מעצימה, מחזקת ואפילו מרגשת. אחת החוויות המרגשות שלנו היא לעמוד לצד האדם, ולהישיר מבט אל הים, אל הגל שבעבר סחף אותו, ולחוות יחד איתו את הביטחון החדש, את ההכרות החדשה שלו עם יכולותיו, את הידיעה שהוא התגבר על המשבר, והוא מוכן לחזור ולהנות משחייה בים החיים.

Please reload

רשומות מולצות

התערבות טיפולית בשעת משבר נפשי

March 9, 2019

1/7
Please reload

רשומות אחרונות
Please reload

ארכיון
Please reload