הקושי בקבלת סמכות והקושי בהפעלת סמכות/ עמית וולק

"קושי בקבלת סמכות" מופיע בהקשר של ילדים ומבוגרים, בהקשר ליחסי משפחה, לימודים ועבודה ובהקשר חיובי ושלילי.

בדומה להרבה דברים 'שמתחילים בבית', כך גם היכולת או אי היכולת שלנו לקבל סמכות נמצאת בזיקה חשובה לקשר עם דמויות הסמכות הראשונות, הלא הן אמא ואבא. היחסים הראשוניים, לדוגמה האופן שבו הוריי מחתלים אותי, מאכילים אותי, מגיבים לקשיי השינה והעוררות שלי וכך הלאה, מעצב במידה רבה את יחסיי עם אנשים ומוסדות בעתיד. בתוך כך ליחסי הסמכות יש מקום נכבד. 

מעניין לראות את הקושי בקבלת סמכות כקושי כללי יותר ב"יחסי סמכות" שכוללים בתוכם לרוב גם הפעלת סמכות. על פי רוב, אותם הילדים המתקשים בקבלת סמכות, יתקשו גם בהפעלת סמכות בעתיד. אפשר לתאר את הקושי גם כקושי ביחסים היררכיים, כאשר האב טיפוס ליחסים שכאלה הוא המבנה המשפחתי של הורים וילדים. אם הורה מרגיש ומבין את הקושי שלו בהפעלת הסמכות, הרי שהוא יוכל גם להרגיש ולהבין את הקושי של הילד, שהוא לעיתים קרובות תמונת ראי של הקושי שלו. אפשר לחשוב על מספר מקורות קושי בהפעלת סמכות הורית: הראשון, אליו מרבה להתייחס פרופ' חיים עומר בסדרת ספרים, מאמרים והרצאות, הוא הנטייה שלנו לראות בציות מדד להפעלה נכונה של סמכותנו כהורים. פרופ' עומר מציע להפעיל את הסמכות ההורית כ'תשומות' ללא קשר ל'תפוקות' (ציות או אי ציות) שנקבל בטוח הקצר. בעזרת המנגנון העיקרי שהוא מכנה 'נוכחות הורית', אמור ההורה להפעיל סמכות הורית מיטיבה. קושי שני, בו פוגשים בעיקר אצל אמהות ואבות שנפגעו מאלימות (מילולית או פיזית) מהוריהם, הוא חיבור רגשי בין הפעלת סמכות הורית לפגיעה בילד/ה. למשל, אבא שנפגע כילד מאב אלים, מרגיש שכאשר הוא מרים את הקול על בנו הצעיר, למשל, כדי שימהר לגרוב גרביים, מרגיש עצמו כאלים ומתמלא אשמה. כאן ההתמודדות של ההורים היא קשה וארוכה והרבה פעמים כדאי להיעזר לשם כך בהדרכת הורים מקצועית. הקושי השלישי, קשור ליחס שלנו כפרטים וכחברה למוסדות ואנשים שבעבר נחשבו סמכותיים (כגון מורים, בית משפט, משטרה וצבא) והיום חל פיחות במעמדם. בנוסף, קושי רביעי, נובע משלילה הדדית או חד סטרית בין ההורים זה את סמכותו של זו. קושי חמישי, קשור יותר למקרים בהם תנאי חיים מסוימים מערערים את הסמכות ההורים והילד מוצא עצמו במבנה סמכותי שטוח, או אפילו הפוך - בדומה למשפחה שעברה הגירה, אובדן של אמא או אבא ועוד.

על אף שלל ההיבטים השליליים של קושי בקבלת מרות, ישנם גם אספקטים חיוביים לעניין זה. חשוב להבדיל בין ביקורת כלפי סמכות או הימנעות מציות עיוור, לבין התנגדות עיקשת לכל סמכות באשר היא. בעוד שלביקורת יש ערך חשוב בהתפתחות שלנו כפרטים וכחברה, ההתנגדות הסוחפת מקשה על הפרט המתנגד והרבה פעמים הוא ימצא עצמו מחוץ למסגרות. לכן, חוויות חיוביות עם דמויות סמכות, יכולות בהחלט לשנות דפוסים שנראה היה שכבר עוצבו. כולנו מכירים סיפורים כאלה, על גננת מרשימה, מפקדת אהובה בצבא או בוסית שידעה לדרוש וגם לאהוב. בנוסף, המעבר של בוגרים רבים להיות הורים בעצמם, מזמן פתיחות חדשה לעיצוב ושינוי.

הרבה פעמים נתקלים באנשים שכמעט נושאים כדגל את הקושי שלהם ביחסי סמכות, מרגישים שהם אינדיווידואליסטים או 'בלתי ניתנים לאילוף', אך למעשה ישנו כאן קושי מטריד שפוגע במערכות יחסים אינטימיות (בעיקר הורים-ילדים) וביחסי עבודה. "קושי ביחסי סמכות יכול להתבטא בשתי צורות. אחת רועשת ובולטת יותר בשל חוסר יכולת לקבל סמכות וחוסר יכול להיות 'כנוע'. שנייה, היא האחות השקטה והבעייתית לא פחות של קושי ביחסי סמכות ונוגעת לציות עיוור – כלומר, הערצה וקבלה מוחלטת של סמכות באשר היא. החיים מתאכזרים לשני הסוגים הללו ודוגמאות לכך ניתן לקבל באמצעות אישה שעובדת במחלקה מקצועית בבנק ולא יכולה לקבל סמכות של אישה אחרת, המנהלת אותה. היא מנסה לעשות מעקפים ובריתות, כשבמקביל היא לא מוערכת ולא מקודמת בעבודה. דוגמה אחרת הינה גבר שעובד בחברת היי-טק ונוטה לציות עיוור, כאשר ראש הצוות שלו מורה לו לשלוח באופן מיידי מוצר ללקוח, והוא לא שואל יותר מדי שאלות ושולח ללקוח את המוצר שראש הצוות העביר אליו, ללא בדיקה, עם נתונים שגויים. גם הוא, לא מוערך ולא מקודם. ולעיתים ליחסי סמכות במשפחה ויחסי סמכות בעבודה יש בסיס משותף, אך יחד עם זאת ישנם גם הבדלים מהותיים ביניהם. בעוד שבמשפחה אנחנו מופיעים כפי שאנחנו, עם ההפנמות שרכשנו במהלך חיינו, הרי שביחסי סמכות בעבודה יש היבטים נוספים שיכולים להקל או להכביד. למשל, בעבודה יכול להיות בסיס סמכות מקצועי, שעבור רבים, קל יותר להפעיל או לקבל - בסיס סמכות פורמלי ומשפטי - שבמשפחה פחות רלוונטיים.

לסכום, קושי בקבלת סמכות של ילד או מבוגר, קשור הרבה פעמים לקושי בהפעלת סמכות של הוריו. כאשר אנחנו מתמודדים עם קשיים של ילדנו בקבלת סמכות, כדאי להיעזר בהדרכת הורים לצורך הבנה של הקשיים שלנו בהפעלת סמכות כהורים.